Comité van Aanbeveling

Comité van Aanbeveling

Enkele grote namen uit de Nederlandse autorensport die het initiatief van harte ondersteunen hebben zitting genomen in het Comité van Aanbeveling. Dit zijn: Gijs van Lennep, Jan Lammers en Arie Luyendijk. Ook Ad Bouwmeester, rijder en bestuurslid uit de beginjaren van de NAV, maakt deel uit van het comité.

Gijs van Lennep

1972 Gijs van Lennep A

Als zesjarig jongetje werd Gijs van Lennep in augustus 1948 door zijn vader meegenomen naar de eerste autorace op het Circuit van Zandvoort. Hij herinnert zich er niets meer van. De Coureur van de Eeuw (16 maart 1942) maakte dat ruimschoots goed met zijn glanzende carrière in de autorensport. Dank zij begeleiding van Ben Pon, zijn vriend en weldoener, maakte Gijs naam in het Racing Team Holland. Wat de weg opende naar internationale roem. Van Lennep won tweemaal de 24-uursrace van Le Mans (1971 en 1976), veroverde het Europees Kampioenschap Formule 5000 (1972) en won, met Herbert Müller, de Targa Florio wegrace op Sicilië (1973). Veel van zijn triomfen behaalde hij met Porsche. In de formule 1 trad hij achtmaal aan, zij het met middelmatig materieel. Twee zesde plaatsen leverden hem twee WK-punten op. Na zijn tweede Le Mans-zege stopte hij als professioneel coureur. Gijs bleef actief met het geven van rijvaardigheidstrainingen.

Jan Lammers

Op jeugdige leeftijd liet Jan Lammers, pupil van Rob Slotemaker, van zich horen door in 1973 het Nederlands kampioenschap te winnen (Simca 1000). Jan (2 juni 1956) is vermaard om zijn wagenbeheersing, vooral bij regen. Via de toerwagens stapte hij met succes over op de eenzitters. In 1978 behaalde hij onder de vlag van het Racing Team Holland het Europees Kampioenschap formule 3. Zijn onmiddellijke promotie naar de formule 1, vanaf 1979, bracht niet waarop hij hoopte. Te vaak moest Lammers het stellen met inferieure spullen. Grote beloningen kreeg hij wel bij de sportwagens. Als tweede Nederlander won hij in 1988 de 24-uursrace van Le Mans (Jaguar). Met het Britse merk zegevierde hij ook in de 24 Uren van Daytona (1988, 1990). Met zijn Racing for Holland boekte hij wereldtitels in de FIA-sportscars klasse (2002, 2003). In de A1 GP serie is hij vanaf 2005 de Nederlandse inschrijver met Team The Netherlands.

Arie Luyendyk

De bijnaam ‘Vliegende Hollander’ voor een succesvolle Nederlandse sportman is afgezaagd, maar als er één is die hem verdient is het Arie Luyendijk (21 september 1953). Op 27 mei 1990 won hij de 500-mijlsrace van Indianapolis in een Lola-Chevrolet met het recordgemiddelde van bijna 300 km/h (299,307 km/h). In Arie’s jonge jaren werd hij begeleid door vader Jaap. Luyendijk junior viel op in de Formule Ford en Formule Vee en won de Europese Formule Super Vee titel 1977. In 1978 maakte hij deel uit van het Racing Team Holland, maar succes bleef uit. Zijn grootste triomfen behaalde hij in de VS, vanaf 1984 zijn tweede vaderland. Het eerste seizoen behaalde hij het Super Vee kampioenschap. Hij won de 24-uursrace van Daytona en de 12-uursrace van Sebring, maar zijn naam vestigde hij op de Indianapolis Motor Speedway, waar hij in 1985 debuteerde als Rookie of The Year. Hij herhaalde zijn zege in 1997 en nam afscheid met Arie’s Final 500 in 1999. In leidende positie werd hij van de baan gedrukt. In 2001 en 2002 keerde hij terug naar de brickyard waar hij in 2003 na een trainingscrash zijn helm voorgoed aan de wilgen hing. Arie schrijft zijn naam inmiddels als Luyendyk.
(Uitspraaktip voor Amerikanen: ARR-ee-LYE-un-dike).

De 15 maart 1934 geboren Ad Bouwmeester behoorde tot de groep enthousiaste wedstrijdrijders van het eerste uur in het midden van de jaren vijftig op het circuit van Zandvoort. Als student economie beleefde hij een voor weinigen weggelegd mooi racemoment op de permanente vaderlandse piste. Op een vrijdag slaagde hij voor zijn kandidaatsexamen economie, zaterdags was hij met zijn MG de snelste in zijn klasse tijdens de training en op zondag won hij zijn race. ,,Ik heb vooral ontzettend genoten van de racerij’’, zo herinnert hij zich die periode, waarin hij tot 1963 racete met merken als MG en Porsche.

Hij was ook actief op het bestuurlijke vlak, zoals secretaris van de Nederlandse Autorensport Vereniging van 1959-1966 en lid van de sportcommissie van de KNAC. De in 1997 gepensioneerde drs. Bouwmeester was vanaf 1964 directeur van de Goudse Verzekeringen, waar hij in 1970 werd benoemd tot directievoorzitter. Na de herstructurering van De Goudse in 1974 werd hij lid en later voorzitter van de raad van bestuur.